fredag 27. mars 2015

Skikkelige påske egg.

Hei. 

Tenkte jeg skulle vise dere hva jeg gjorde med barna i går. 

Først med barna i barnehagen jeg jobber i, så hjemme med mine egne på 2 1/2 og 5år.

Dette gjorde min far for meg da jeg var liten. Da jeg var en mer eller mindre fast innringer til barneprogrammet Minigauken på Radio Sandnes på 90-tallet. 

Det hele starta med at de i Radioen prøvde å påstå at alle brune kuer kom med skokolademelk og de svarte kuene hadde lakrismelk. 
Ene gangen jeg ringte inn, tøysa jeg litt med dem, å fortalte om hønene vi hadde i hagen. De var brune å la sjokolade egg. 
De i Radioen syntes dette hørtes så spennende ut, at det ville de gjerne se. 
Så uken etter skulle jeg være med i radioen, å ha med sjokolade egg.

Da ordna min pappa ekte hønsegg med sjokolade. Selvfølgelig egg lagt av våre egne dverghøns. 

Her er fremgangsmåten i bilder, slik jeg gjorde det sammen med barna mine i går ettermiddag. 


Det du trenger er egg (gjør ikke noe om de er hvite). Kokesjokolade lys/mørk, ca 3 plater pr. 4 egg (blir litt svinn), matpapir, tape, nål (gjerne en tegnestift), skål og god pust ☺️


Det første jeg gjorde var å lage bittesmå hull i toppen og bunnen av egget. Under hadde jeg kun nåle hull, men oppå måtte det være litt større, men bare akkuratt stort nok til å få blåst ut egget. 



Deretter må egget skylles. Hold det under enten stråle med kald (JA KALDT) vann. Når du har fylt ca halve egget med vann, rister du det, å blåser vannet ut. Gjør dette 2-3 ganger.

Så smelter du sjokoladen (det kan du gjerne gjøre i mens du blåser og vasker eggene). Jeg bruker alltid vannbad ved smelting av sjokolade :)



Så lager du kremmerhus av matpapir. Lag åpningen så tynn og liten som mulig. 


Spissen må være så tynn at den går nedi toppen av egget. Jeg pleier å tape det sammen for at det skal holde formen. 

Fyll kremmerhuset med den smelta sjokoladen. Ikke fyll helt opp, du må ha nok plass i toppen av kremmerhuset til å "tvinne" toppen igjen, for å unngå at sjokoladen klemmer ut i toppen. 
Putt spissen nedi egget og klem forsiktig.




 Når ett kremmerhus er tomt, lager du ett nytt, å gjentar til egget er fult. Her blir det en del svinn, da mye sjokolade sitter igjen i den såkalte tomme kremmerhuset. 

Jeg har brukt ca 3 (100grams) sjokoladeplater på 4 egg. Mengde kommer jo litt an på størrelsen på eggene en bruker. 

Sett eggene i kjøleskapet for avkjøling. Når de er stivnet kan de skrelles på vanlig måte :) 

Her ble det 4 ferdige egg denne gangen. Ett til hver i familien. Står i kjøleskapet å skal spares til påsken :)


Lykke til og God påske 🐣

Mvh. 
Elisabeth :)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar