tirsdag 31. mars 2015

Gjorde noe kult med barna i helgen.

Hei. 

Siden det er påske kommer ett nytt tips til hva man kan gjøre sammen med barna. 

Her ble de kokte eggene servert i forskjellige farger på skallet. 

Det du trenger er:
Egg (så mange du ønsker), engangshansker, eddik, vann, farge (kan fåes/bestilles på panduro).

Fargen jeg har brukt ser slik ut:

Den er bestilt på panduro før påske, så om ikke butikkene har inne, må du nok desverre vente til neste påske. 
Men kan jo brukes ellers på året også. Røde til jul foreksempel 😊


Først kokte jeg eggene. Hardkokte egg holder seg i kjøleskapet i opptil en uke. 


Når eggene er ferdig kokt kjøler jeg dem litt ned. De skal være godt lunket når di farges. 


Så blander jeg fargene. En pose (pulver) i hver kopp. Blandes med 2 1/2 dl vann og 
2ss eddik. Lurt å bruke hansker, for fargen sitter godt på hendene. 



Så bruker jeg en skje til å få lagt ett egg forsiktig nedi fargen. 
La egget ligge til det har fått såpass sterk farge som du ønsker. 

Ta det deretter opp å legg det på ett fat som et dekket med tørkepapir. 


Når de er tørre vil de få en litt matt farge. 
For å få de til å bli litt banke i fargen, kan du bare ha litt olje (raps/oliven/solsikke) på litt tørkepapir å smøre forsiktig på egget. 


Så er eggene klare for servering. Fargen er helt ufarlig. Om egget sprekker litt, vil eggehvitene få litt farge, men dette er helt ufarlig. 

Lekkert å servere til påskefrokosten. Å husk at om du oppbevarer hardkokte egg i kjøleskapet har de en holdbarhet på opptil en uke.



Velbekomme og 
God påske 🐣


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar