mandag 6. april 2015

Sy din egen jersey lue.


Hei. 

Jeg har lyst å dele min fremgangsmåte for å sy lue i jerseystoff. 
Når jeg kjøpe stoff til luer kjøper jeg alltid minimum 50cm. Å så vasker jeg stoffet først for å være sikker på at det ikke krymper i vask etter at det er ferdig sydd. 
I dette eksempelet syr jeg e lue i str. 4-6år. 

Det du trenger er en symaskin, stoff med stretch (jersey), saks (en til stoff og en til papir), noe å tegne av mønsteret med, nåler, matpapir. 

Det første jeg gjorde var å lage meg ett mønster. Da tok jeg 50cm matpapir. Å klippa en oval av det. Da skal høyden være 50cm på det høyeste og 25cm i bredden. 


Da har du ett mønser som ser slik ut. 

Det neste jeg gjør er å legge stoffet på benken med rett siden opp. Bretter ene enden over slik at du har dobbelt stoff med rette mot rette.


Bredden på det doble stoffet er da ca 25cm og høyden er ca 50cm.

Så legger du mønsteret over. 

Da stoffet er så
Lyst viser det desverre litt dårlig. Men mønsteret skal ligge helt i kanten ved bretten. Dette gjør at du slipper å sy helt rundt, å får dermed bare søm i topp, bunn og ene siden. 

Så tegner du rundt mønsteret. Jeg bruker kritthjul da vet jeg at merkingen forsvinner. 


Tegn rundt. 



Å klipp ut. 

Ferdig klippet å klart til å syes sammen.
Nål rundt for å være sikker på at stoffet henger sammen mens du syr. 

Jeg har brukt klyper istede for
Nåler.  

I tillegg syr jeg med overlock, men det er ikke ett must. Du landing sy luer på vanlig symaskin. Da har jeg brukt en søm som kalles falsk overlock. 


Søm nummer 9 er en falsk overlock. 
Denne sømmen har også litt stretch. 

Da har du kvalen sydd nesten rundt. 


Så brette du den på langs


Å klipper hakk i begge ender som vist på neste bildet. 


Når hakkene er klipper ser den slik ut:


Og slik når den er utbrettet igjen:


Så tar syr du igjen hakket ved å brette stoffet andre vei. Slik at du syr en søm på tvers av den forrige. Pass på at du syr den i toppen først (på vrangen/rette mot rette)


Fest med nåler (eller Klyper som meg)


Å sy sammen. 


Så vrenger du luen igjennom det hullet som blir i bunnen, å syr igjen på retten (vrange mot vrange) på samme måte som du gjorde i toppen. 




Så putter du bunnen inni mot toppen. 
Slik at det blir en lue :)


Ferdig resultat :)

Spør meg gjerne om du lurer på noe. 

Lykke til :)

-Elisabeth-




10 kommentarer:

  1. hei. takk for god forklaring og tydelige bilder. jeg skal sy en lue til en gutt på 9 år, hvilke mål bør jeg ha da?
    Blir veldig glad hvis du tar deg tid til å svare.

    SvarSlett
  2. hei. takk for god forklaring og tydelige bilder. jeg skal sy en lue til en gutt på 9 år, hvilke mål bør jeg ha da?
    Blir veldig glad hvis du tar deg tid til å svare.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Beklager seint svar.
      Jeg hadde klippet en bredde på 26-27cm da.
      Kommer litt an på gutten, min gutt er nok litt over gjennomsnittet så jeg klippet 25/26 til han nå. Å han er 6 år.

      Slett
  3. Hei, tips til å få.fine sømmer?

    SvarSlett
  4. Hei.

    Hvis du syr på vanlig symaskinen anbefaler jeg å bruke litt lengre sting på sikksakken, å husk å bruke riktig fot på symaskinen når du syr med falsk overlock :)

    SvarSlett
  5. Takk for svar😊 nettopp kjøpt ny maskin. Visste ikke det var egen fot til overlock. Mine blir litt firkanta og rare i toppen enda. Det er vel bare å øve...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går nok litt på hvor rundt du klipper toppen. Men øvelse gjør mester. Min første lue var heller ikke 100% perfekt. Men de kommer seg stadig :)

      Slett
  6. Hei. Veldig fin lue og god forklaring med foto. Vet du hva målene blir viss man skal sy til størrelse 86 barn, eller 2 år 92, er kanskje enklere å lage mål til. Takk

    SvarSlett
  7. Superfin lue og god forklaring 😊Hvilket mål trenger jeg bruke om jeg skal sy en lue til dame?

    SvarSlett
  8. Hei.
    Denne bloggen er dessverre ikke i bruk lengre, men jeg svarer mer enn gjerne på spørsmål via Facebook/instagram «Min lille kosekrok» eller på mail elisabeth@minlillekosekrok.no

    Men ang. størrelser så kommer det ofte litt an på hodestørrelsen på bruker.
    Men jeg bruker ca 46/48cm til de minste.
    50/52cm til ca str. 5-10år. 52/54 til ungdom/liten voksen og ca 56cm til voksen.
    Det er stretch i stoffet så går jo litt på hvor stramt en vil ha luen også.
    Ska en sy til seg selv/andre, ta gjerne hodemål og trekk fra 3-5cm

    SvarSlett